Hall Media inför Premium

Hallpressens prenumererade tidningar inför Premiummodell på sajter och i appar.
Jag tror att många läsare håller med oss om att det är viktigt att det finns journalister som informerar, rapporterar och granskar i våra kommuner. Att det är värt något, säger Herman Nikolic, redaktionell chef på Hallpressen.

Många av Hallpressens titlar kom ut på nätet så sent som 2013. Fokus har under den senaste tiden därför varit att skapa samma nära relation till publiken i de digitala kanalerna som Hallpressen under lång tid haft i printprodukterna.
Vi har jobbat hårt för att nå ut ordentligt och lyckats bra med det. Samtidigt har vi följt branschkollegornas framfart med betalmodeller för att kunna bedöma vad som passar oss bäst och när tajmingen är rätt. Vi är redo för nästa steg i utvecklingen, säger Herman Nikolic.

Först ut i Hallpressen med Premium blir VGT-gruppen med Falköpings Tidning, Skaraborgs Läns tidning och Västgöta-Bladet som alla planeras införa Premium före sommaren.
VGT-titlarna har färdats snabbt den senaste tiden och har en riktigt stark relation med sin publik i de digitala kanalerna. Jag tror att det är ett bra ställe att börja på, säger Herman Nikolic.

De prenumererade VGT-titlarna kommer därmed att ha tre abonnemangsformer: printprenumeration, e-tidningsprenumeration och det rent digitala Premium. Det innebär att endast betalande kunder kommer att ha tillgång till allt innehåll i de digitala kanalerna. Bakom Premiummärkningen kommer kunderna att hitta den unika lokaljournalistiken. Det kan till exempel handla om längre reportage, familjematerial, näringsliv eller granskningar av journalisterna i Hallpressens granskningsnav.

Övriga prenumererade Hallpresstitlar beräknas hänga på under hösten. Parallellt med Premiummodellen kommer Hallpressen att jobba vidare med det digitala räckviddsarbetet som gjort att besöken på sajter och i appar har fördubblats under det senaste året.

En del av innehållet kommer fortsatt att vara öppet och gratis. Då handlar det mycket om händelsenyheter och personnyheter av olika slag där vi ser att vi är uppskattade som en snabb och trovärdig nyhetskälla i våra områden. Gratispubliken är viktig i sig men utgör också källan till nya betalande kunder, säger Herman Nikolic

Herman Nikolic
- Vi har jobbat hårt för att nå ut ordentligt och lyckats bra med det. Samtidigt har vi följt branschkollegornas framfart med betalmodeller för att kunna bedöma vad som passar oss bäst och när tajmingen är rätt. Vi är redo för nästa steg i utvecklingen.

Herman Nikolic, Redaktionell chef +46 702 85 39 19 herman.nikolic@hallmedia.se