Hall Media lanserar helt unik digital tidning

–|D-tidningen är en helt ny och såvitt vi vet världsunik digital produkt som förenar tidningskänslan med digital frihet – som rörlig bild, bildspel och länkar till relaterade artiklar, säger Marie Johansson Flyckt, utgåvechef på Hall Media och en av dem som ansvarat för utvecklingen av d-tidningen.

Hall Media har helt utan förebilder utvecklat en digital tidning från scratch med en grupp på 14 utvecklare som jobbat intensivt för att få den klar till lanseringen i dag, den 19 februari. Då utökar Värnamo Nyheter, som den första av tio tidningstitlar, buketten av möjligheter att ta till sig innehållet på med dVN som kommer att hittas i Värnamo Nyheters app.

En tanke när idén föddes till att göra det som nu har fått namnet d-tidningen var att erbjuda läsarna en bro mellan print och digitalt. Fram växte en produkt som kombinerar det bästa från två världar. Den är dessutom automatiskt redigerad med hjälp av algoritmer vilket ger mer tid till att skapa innehållet som den ska fyllas med.

–|Genom helt automatiserad redigering frigörs fler journalister till att producera innehåll och lokaljournalistikens kärna kan räddas. Prenumeranten får mer för sina pengar och en stor del av publiken kan hjälpas in i digital nyhetskonsumtion, säger Marie Johansson Flyckt.

Fördelar för publiken blir att de får alla de digitala möjligheterna i en paketering som de känner igen, de betalande kunderna får mervärde och större valfrihet – dessutom sju dagar i veckan. Dessutom får de lokala varumärkena en ny arena att odla sin särart på när Hall Media slår ihop sex titlar i Jönköpings län och tre titlar i Skaraborg till två titlar i print – Jönköpings-Postens Länstidning och Skaraborg Tidning.

Även för Hall Media är fördelarna många. D-tidningen ger förutsättningar för en hållbar produktion och distribution, den ger möjligheter att samla in data om publiken och öppnar för helt nya affärer på annonsmarknaden.

–|Dessutom är det en produkt med enorm utvecklingspotential, säger Marie Johansson Flyckt.

När dVN kommer ut hoppas man på mycket feedback från publiken, och d-tidningen kommer att fortsätta utvecklas med nya funktioner – som exempelvis personalisering samt möjlighet att kommentera och dela artiklar – utifrån både de egna visionerna och läsarnas synpunkter.

Marie Johansson Flyckt, Utgåvechef och stf ansvarig utgivare +46 36 30 40 85 marie.flyckt@hallmedia.se