Oslagbar räckvidd

Våra prenumererade morgontidningar, gratistidningar och nyhetssajter når varje vecka över en halv miljon läsare i ett upptagningsområde som sträcker sig från Skaraborg till södra Småland.

Hallpressen blir Hall Media

Nu presenteras företagets nya logotyp för läsare och kunder.
– Jag hoppas nog att en del blir lite förvånade, säger Ulrika Josefsson, marknadschef.

I början av hösten berättade Hallpressen att företaget senare i år byter namn. Det flera decennier gamla varumärket byts ut mot Hall Media - som ska bli känt genom en helt ny logotyp.
Vi började arbeta med företagets nya vision och mission i början av året och kände ganska snart att vi, utifrån hur vi ser på oss själva och vad vi vill med vår verksamhet, faktiskt borde byta namn och logga också, säger Ulrika Josefsson.
Således överger bolaget nu ordet "pressen" i företagsnamnet till förmån för det vidare begreppet "media".
Det beskriver en rörelse, en utveckling av verksamheten i den riktning vi vill gå från tidningshus till modernt mediebolag. Ordet press beskriver enbart vår tidningsverksamhet och nu vill vi bredda begreppet till att omfatta mer av det vi arbetar med i dag och vad vi ser framför oss i utvecklingen, säger Mats Tidstrand, vd.
Namnet Hall, lånat av boktryckaren Herman Hall som 1865 grundade Jönköpings-Posten, har företaget däremot beslutat sig för att behålla.
Namnet Hall bär på en viktig historik och det är viktigt att värna den positiva historien mitt i all utveckling, för att påminna oss om varifrån vi kommer. säger Mats Tidstrand.
Vilket arv tar du med dig från Herman Hall in i det Hall Media är i dag?
Han stod för en tidig entreprenörsanda och visade mod och nyfikenhet, vilket är de värdeord som sammanhåller nya Hall Media framåt. Jag tror att det var laddade värdeord för Herman Hall också.
Namnet Hall Media och den nya grafiska profilen har mejslats fram under företagets visionsarbete, som inleddes i början av året. Innebörden av ord som nyfikenhet, mod, stabilitet och utveckling ska gå att utläsa också i företagets marknadskommunikation.
Logotypen, skriven i det klassiska typsnittet Helvetica som ritades i slutet av 1950-talet och är ett flitigt använt teckensnitt, är ett exempel.
Loggan ska spegla det stabila och vår långsiktighet - vi är ett tryggt varumärke som ändå har ett modernt utseende. Det lekfulla och nyfikna har vi sedan gett utrymme i den övriga grafiska profilen. Många företag väljer att använda sig av en eller två accentfärger i sin kommunikation - vi har sju eller åtta och de kanske inte är desamma om några år, den biten ska vara levande, säger Ulrika Josefsson.
Hall Media anlitade designbyrån Grand Public för att göra logotypen - och Ulrika Josefsson var själv långt ifrån övertygad vid den första avtäckningen. Grand Public började nämligen med att bruka våld på loggan genom att skära loss en bit av bokstäverna H och M.
Jag minns att jag tänkte "Har vi gjort en logga som vi direkt ska börja skära i? Hur tänkte de nu?" Men sen räckte det faktiskt med att jag släckte skärmen och tog upp bilden igen efter en stund för att jag skulle tycka om den.
Den är en bra blandning av stabilitet och nyfikenhet. Den är okrånglig och på sitt sätt simpel men har samtidigt det där lekfulla i och med den urskurna detaljen, som vi nu kommer att använda som en symbol i vår kommunikation.
Ulrika Josefsson började arbeta på Hall Media för fyra år sedan, då hon vände tillbaka till hemorten Jönköping efter några år i Stockholm, där hon arbetade på Expressen, Svenska Skidförbundet och även drev en klädbutik ett tag.
För knappt två år sedan fick hon jobbet som marknadschef - ett uppdrag som handlar om att stötta spridningen av Hall Medias produkter - journalistiken - till rätt målgrupp. Medieföretaget driver tolv nyhetssajter, tio morgontidningar och sju gratistidningar i Småland och Västergötland - och marknadsavdelningen arbetar med kommunikationen om tidningarna, apparna och sajterna.
Jag gillar framför allt att vara i den här branschen. Att få jobba med journalistiken är verkligen något jag står för i hjärtat och för mig är det ett måste för att göra ett bra jobb. Jag känner mig väldigt stolt över våra produkter, det är det jag är mest nöjd med i mitt uppdrag. När man känner så är det väldigt lätt att jobba med marknadskommunikation.
För Ulrika och hennes fem medarbetare på Hall Medias marknadsavdelning har namnbytet inneburit många timmars arbete. Tidningsbudens bilar ska skyltas om, journalister och annonssäljare ska få både mejlsignaturer och visitkort och skyltar över hela spridningsområdet ska bytas ut. Därtill lanserar företaget en ny webbplats med adress hallmedia.se.
Egentligen är det en marknadsavdelnings dröm att få vara med om en sådan här process. Jag märker att arbetet har skapat en enighet hos oss, en entusiasm för hur vi ska jobba med den nya profilen sedan.
Allt sker fredagen den 17 november. Förändringen symboliserar det vi kulturellt går igenom i huset just nu och är en följd av att vi utvecklar bolaget. Jag hoppas nog att en del blir lite förvånade. På något sätt tror jag att det är lite oväntat att vi gör detta.

Ulrika Josefsson, marknadschef Hall Media

Ulrika Josefsson, Marknads-och Upplagechef +46 36 30 40 52 ulrika.josefsson@hallmedia.se