Herman Nikolic blir ny ansvarig utgivare för Hall Media

Titlarnas utgivare är formellt ansvarig för allt som publiceras på sajter, i appar och tidningar – från artiklar och reportage till korsord och annonser. Utgivaren verkar också, på uppdrag av ägare och styrelse, för att driva utvecklingen av journalistiken framåt.

När Hall Media nu genomför en omorganisation av den redaktionella ledningen blir Herman Nikolic, redaktionell chef för bolaget sedan 2016, också ansvarig utgivare för tolv nyhetssajter och 18 papperstidningar i Småland och Västergötland. Den tidigare utgivaren Marie Johansson Flyckt får samtidigt uppdraget som utgåvechef med fokus på utvecklingen av papperstidningen och e-tidningen, och fortsätter att jobba i bolagets redaktionsledning.

För att säkerställa hastigheten i bolagets förändring tar vi nu ytterligare i ett steg i renodlingen av ledarskapet inom redaktionen, så att en person får ett helhetsansvar. Herman Nikolic har sedan tidigare också fått intäktsansvaret för upplageavdelningen så det här är en åtgärd som ligger rätt i tiden, säger Mats Tidstrand, Hall Medias vd.

Förändringen blir inte särskilt dramatisk för läsarna, tror Herman Nikolic själv. Det handlar om att förvalta det förtroende som finns för oss sedan tidigare. Vi ska bedriva god och spännande journalistik men göra det med omsorg och faktiskt också med respekt för att vi har en väldig kraft i våra publiceringar. Vi når ut till väldigt många människor och det ämnar jag förvalta på samma goda vis som mina föregångare har gjort.

Då utgivaren bär ansvaret för det som publiceras är det också han eller hon som ytterst avgör vad som trycks i tidningar eller läggs ut på nätet. Det kan handla om vilka detaljer som ska ingå i en artikel, vilka bilder som kan publiceras eller hur länge eller stort något ska belysas.

Någonstans vill en redaktion alltid berätta så mycket som möjligt som är relevant, men vi har också en överenskommelse i form av de pressetiska reglerna att förhålla oss till. Det är en fråga om att väga allmänintresse mot privatlivets helgd eller en individ som kan komma i kläm. Vi ska alltid utgå från nyhetsvärdet, fråga oss vad som är relevant, om det påverkar många och om det är lokalt och nära – men ibland är vissa saker som utelämnas faktiskt inte relevant för det nyhetsmässiga. Människor ska inte hängas ut och åsamkas det som kallas för publicitetsskada – det kan låta krångligt när man förklarar det så här men i grunden handlar det om att väga allmänintresset mot individens privatliv, säger Herman Nikolic.

Herman Nikolic, Ansvarig utgivare och redaktionell chef, Hall Media Växel 036 30 40 40 herman.nikolic@hallmedia.se