Hall Media får ny vd och styrelse

På tisdagen skrevs de papper under som gjorde Amedia och Mittmedia (som till 80 procent ägs av Bonnier News) till nya ägare av tidningsbolaget Hall Media. I samband med detta föreslogs också en ny vd och styrelse för bolaget, vilket gick igenom efter fackliga förhandlingar på onsdagsmorgonen.

Den nya styrelsen består av: Ordförande Are Stokstad (nuvarande koncernchef för Amedia), Anders Eriksson (Bonnier News vd), Pia Rehnquist (Sydsvenskans chefredaktör och ansvariga utgivare), Mikael Nestius (affärschef Mittmedia och nytillträdd vd för Hall Media) samt Elisabeth Edvinsson (arbetstagarrepresentant Unionen).

Mikael Nestius utbildade sig på Journalisthögskolan i Stockholm i början av 1980-talet och har sedan dess rört sig inom mediebranschen. Bland annat har han startat lokala nyhetstitlar i Stockholm och varit vd och ansvarig utgivare för Dagens Medicin. De senaste åren har han verkat inom Bonnier News, sedan 2019 som affärschef för Mittmedia. Det är en titel som han kommer att behålla även framåt.

"Vi kommer att samordna Mittmedia och Hall Media på olika sätt och kommer att ingå i Bonnier News totala struktur", säger han.

"Då finns det inte plats för en egen vd på Hall Media, utan då får jag både den rollen plus att jag är kvar som affärschef för Mittmedia. Det blir alltså så att jag ansvarar för båda organisationerna".

"Det gäller att vara smart och stor där man kan och ta hjälp av både Mittmedia – men också av hela Bonnier News samlade kompetens och samlade muskler – när man investerar i ny teknik, nya plattformar och nya digitala produkter. Det är då man kan göra riktigt bra lokaljournalistik".

Mats Tidstrand, som lämnar vd-posten på Hall Media efter fyra år, säger att det känns naturligt utifrån de nya ägarförhållandena och den integrering av Hall Media och Mittmedia som detta innebär.

"Det har varit en fantastisk tid med många utmaningar och mycket förändringar där jag med stolthet – tillsammans med alla fantastiska medarbetare – har åstadkommit väldigt mycket. Det känns jätteroligt och jag tror att med de förändringar vi nu ytterligare står inför, vid det som tar vid nu, så kommer Hall Media att stå sig väl".

Mikael Nestius

Mikael Nestius, affärschef Mittmedia och VD Hall Media +46 702 66 63 77 mikael.nestius@bonniernews.se