Oslagbar räckvidd

Våra prenumererade morgontidningar, gratistidningar och nyhetssajter når varje vecka över en halv miljon läsare i ett upptagningsområde som sträcker sig från Skaraborg till södra Småland.

Premiär för “Sveriges lokalnyheter”

I juni i år blev det officiellt att Hall Media, Mittmedia, Sörmlands Media och VK Media bildar ett nätverk för betald lokaljournalistik på sina nyhetssajter- och appar. Idag går startskottet när samarbetet, som kommuniceras under namnet “Sveriges lokalnyheter”, blir skarpt på alla fronter.

Tillsammans erbjuder de fyra mediekoncernerna närmare 40 nyhetssajter- och appar, med ett bevakningsområde som täcker en stor del av Sveriges yta, från Umeå i norr till Markaryd i söder. Med samarbetet får alla aktörers kunder tillgång till allt låst innehåll på sajterna och i apparna som ingår i nätverket, utan extra kostnad.

Arbetet med den tekniska lösningen har pågått intensivt under sommaren och hösten för att få de många och komplexa delarna på plats. Något som nu är i mål.
Den absolut största anledningen till att det här samarbetet är något att vara riktigt stolt över, är att det verkligen gör skillnad för våra läsare. De får lite mer lokaljournalistik och lite mer för pengarna. Hos oss på Hall Media har vi sedan tidigare delat vårt Premiuminnehåll på våra tio nyhetssajter fritt för våra egna prenumeranter. Att nu kunna bjuda på ett trettiotal till känns mycket bra och något både läsare och lokaljournalistiken förtjänar, säger Ulrika Josefsson, marknads- och upplagechef på Hall Media.

Mittmedias privatmarknadschef Anna Joneby är också övertygad om att kunderna kommer att uppskatta att få ta del av mer innehåll.
Vår statistik visar att en majoritet av våra kunder inte bara är intresserade av att ta del av sin lokala sajt, utan också av andra Mittmedia-sajter. För mig är det ett tydligt tecken på att det utvidgade erbjudande som Hall Media, Sörmlands Media och VK Media skapar med stor sannolikhet kommer att uppskattas av de olika aktörernas kunder, från Västerbotten till Småland.

Ulrika Josefsson, marknads- och upplagechef Hall Media

Värdefulla kunskapsutbyten nu och i framtiden

Förutom det utökade kunderbjudandet kommer nätverket att dela affärsmässiga och tekniska kunskaper med varandra. Det kan handla om att mäta resultat för att tillsammans hitta bästa affärsupplägg eller att gemensamt driva vissa utvecklingsfrågor (som att skapa ett helt sömlöst inloggningsförfarande för alla kunder inom nätverket).
Vi ser verkligen fram emot det här samarbetet där vi kommer att dela affärsmässiga och tekniska kunskaper. Dessutom kan vi samverka för gemensamma standarder, arbetssätt och krav på vidareutveckling, vilket är en riktigt win-win för alla i nätverket, säger Ulrika Näsvall, privatmarknadschef VK Media.

Medlemmarna i nätverket välkomnar också andra aktörer. Ju fler medieaktörer vi är desto mer kvalitativt innehåll som levererar nytta för kund. Vi för samtal med ett par ytterligare aktörer och välkomnar givetvis fler ombord, säger Jenny Hoflund Bergvall, marknads- och försäljningschef Sörmland Media.

Läs mer om samarbetet på den gemensamma kampanjsidan sverigeslokalnyheter.se

För ytterligare info kontakta:
Ulrika Josefsson, marknads- och upplagechef, 0704 28 69 93
Anna Joneby, privatmarknadschef Mittmedia, 021-19 94 44
Jenny Hoflund Bergvall, marknads- och försäljningschef Sörmlands Media, 0702-19 26 39
Ulrika Näsvall, privatmarknadschef VK Media, 0706-20 16 35

Ulrika Josefsson, Marknads- och upplagechef Hall Media +46 704 28 69 93 ulrika.josefsson@hallmedia.se