Svenska medieföretag i gemensam satsning

Svenska medieföretag i gemensam satsning - Hall Media, Sörmlands Media, VK Media och Mittmedia bildar nytt nätverk för betald lokaljournalistik
Nu satsar fyra stora aktörer i mediesverige gemensamt. I ett nytt samarbete ska Hall Media, Sörmlands Media, VK Media och Mittmedia erbjuda allt betalat innehåll, så kallat Plus- eller Premiummaterial, på sina nyhetssajter och appar till varandras kunder, helt utan extra kostnad för läsaren. Att detta är ett utmärkt sätt för att stärka erbjudandet till kunden och samtidigt testa nya tekniska lösningar är de fyra parterna överens om.
Tillsammans erbjuder de fyra medieföretagen närmare 40 sajter och appar, med ett bevakningsområde som täcker en stor del av Sveriges yta, från Umeå i norr till Markaryd i söder. Med samarbetet får alla aktörers kunder tillgång till allt låst innehåll på titlarna/sajterna som ingår i nätverket, utan extra kostnad.
Vi är alla starka på våra respektive hemmamarknader. Genom att på detta sätt ge våra betalande kunder mer kvalitativ journalistik för samma peng är ett viktigt första steg mot en mer samarbetande struktur i jakten på nya läsare i nya miljöer – och i arbetet med att behålla våra befintliga. Vi ser fram emot detta samarbete och hoppas förstås att fler nappar på samma upplägg. Vi är alla starka men tillsammans blir vi ännu starkare, säger Jimmie Näslund, vd Sörmlands Media
Idén om samarbetet har växt fram under samtal våren 2017, med syftet att hitta nya vägar för att stärka respektive parts erbjudande till sina kunder. Utan extra kostnader för aktörerna som ingår i nätverket och utan att priset mot kunderna behöver höjas.
Samarbetet kombinerar mediehusens behov att ta betalt för den lokala journalistiken med önskan från våra läsare att följa fler nyhetssajter. Ett lokalt köp ger läsaren nyckeln till en stor mängd nyhetssajter. Jag hoppas och tror att fler medieföretag går in i samarbetet, säger Sture Bergman, vd för VK Media AB, vars två titlar VK och Folkbladet deltar.

Kunden, datan, intäkterna och innehållet
I grunden innebär samarbetet ingen förändring, på så vis att varje enskilt mediehus behåller relationen till sin kund. Kunddata, intäkter och innehåll hanteras fortsättningsvis direkt av varje mediehus. Det innefattar rätten att sälja, bearbeta kund, kunddata, intäkt och all kundhantering. Intäkterna tillhör den aktör som sålt abonnemang utan delning eller redovisning/avräkning.
I den förändring som vår bransch genomgår är det i en allt ökande utsträckning viktigt att prova nya vägar. Inte minst genom att ingå nya samarbeten.
Vår kärnverksamhet är vår kvalitetsjournalistik och det är därför väldigt roligt att kunna bjuda våra läsare på just detta mervärde från branschkollegor, runt om i Sverige, säger Mats Tidstrand VD i Hall Media.

Kunden hamnar rätt i enkel lösning
Den tekniska lösningen bakom kopplingen mellan de olika paketen är extremt enkelt och utformas för att stödja överenskomna avtalsprinciper.
Vi tycker att det här projektet är otroligt intressant, och ser fram emot samarbetet mellan de fyra mediehusen, säger Mattias Rosberg, VD i Adeprimo, som är teknisk partner i samarbetet och levererar den tekniska lösningen till de flesta av aktörerna.

Växande nätverk för svenskt lokalt paid content?
Den stora poängen med samarbetet är att det på enklast möjliga sätt ska kunna växa. Insteget för olika parter att inleda samarbete är lika enkelt som att kunna välja att gå ur det. Och fler aktörer i samarbetet är välkomna. Dialog förs redan idag med flera andra intresserade mediehus.
I en förlängning, och i takt med att samarbetet växer med fler lokala medieaktörer, skapar vi möjlighet till ett nätverk på jämlika villkor för alla. Då kan vi, lokala mediekoncerner, genom kompetens- och kunskapsutbyte skapa synergier och på så sätt löpande öka affärseffekten för betalat lokaljournalistiskt innehåll. På det sättet kan parterna också tillsammans stå
starka för att värna innehåll, kunder, data och affär i relation till andra, större aktörer, säger Per Bowallius, VD i Mittmedia.

För fler kommentarer, kontakta:
Mats Tidstrand, VD Hall Media, tel 070-553 45 71
Sture Bergman, VD VK Media, tel 070-374 03 70
Jimmie Näslund, VD Sörmlands Media, tel 070-650 27 54
Per Bowallius, VD MittMedia, tel 070-200 85 35

Mats Tidstrand VD, Hall Media
- Vår kärnverksamhet är vår kvalitetsjournalistik och det är därför väldigt roligt att kunna bjuda våra läsare på just detta mervärde från branschkollegor, runt om i Sverige. Mats Tidstrand VD i Hallpressen.

Herman Nikolic, Redaktionell chef, Hall Media +46 702 85 39 19 herman.nicolic@hallmedia.se